Vähän ja tarpeeksi usein

Ei se määrä vaan se laatu, niinkö se menee? Kyllä näin, mutta on volyymillakin valtava merkitys fyysisten ominaisuuksien kehittämisessä. Siitä ei pääse yli eikä ympäri eikä oikotietä ole olemassa. Tarkoittaako se sitten sitä, että mitä enemmän harjoittelee päivätasolla, sitä paremmassa kunnossa on ja sitä nopeammin pääsee johonkin tiettyyn pisteeseen tai jollekin tietylle tasolle? Ei varmasti, on volyymissakin olemassa katto. Missä se raja on?

Ikä, harjoittelutausta, laji, arkirutiinit. Moni asia vaikuttaa. Nyt kun puhutaan taas tavallisesta työssäkäyvästä ihmisestä, jonka elämässä on muutakin kuin urheilu, aktiviteetit ja treenaaminen, on tärkeää suhteuttaa asiat: Pitää pysyä kunnossa, yhtenä kappaleena ja edistää terveyttä menemättä äärimmäisyyksiin. Tottakai on hienoa, jos urheilu on elämäntapa, sitähän se on minullakin. Rasituksen pitää kuitenkin olla oikeanlaista, ei sellaista että olet ns.paskana koko ajan, lihakset kipeinä, olkapäät sököinä. Mitä se sellainen auttaa ja mitä sillä saavutetaan?

Mitäpä jos sen sijaan, että juoksisit itseltäsi keuhkot ulos ja nostaisit omat ja muiden raudat, keskittyisitkin kuuntelemaan mitä kehosi tarvitsee? Pitämään aktiviteettitasosi korkeana joka päivä. Antamalla keholle rasitusta oikeassa suhteessa, joka on raa’asti jaettuna vähän raskaita harjoitteita ja paljon keveitä harjoitteita. Edelleen raa’asti jaettuna pohjat kaikkeen tekemiseen luodaan teini-iässä, sen jälkeen ollaan fiksumpia ja toteutetaan oikeanlaista harjoittelua.

Kyllähän se tietysti saattaa tuntua siltä, että joka ikinen päivä voisi mennä lujaa ja täysillä. Otetaanpa esimerkkinä vuorille kapuaminen, mikä on tietysti äärimmäistä. Jaksaisitko tehdä sitä joka päivä samalla tappavalla vauhdilla? En usko vaikka taustasi olisi minkälainen. Päivät ovat erilaisia ja joskus tiedät päivän kunnon vasta liikkeelle lähdettyäsi. Tällöin huippu voi jäädä ja ennen kaikkea se saa jäädä haaveeksi. Aina tulee uusi päivä, jolloin voi yrittää uudelleen. Vaikka tavoitteesi jäikin nousun suhteen vajaaksi, olet silti ollut aktiivinen ja sen pitää riittää.

Rennompaa ja itselle armollisempaa hyvinvointia kohti people, se on se pitkäjänteisyyden avain,

Tuomas

DCIM121GOPRO

Tuomas

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta