Ratkaisu energiankäytön vähenemiseen

Kun vuodet vierivät, on itsestäänselvää että energiantarve ja -käyttö yleisellä tasolla vähenevät. Energiaa tarvitaan edelleenkin päivän rasituksista palautumiseen ja terveyden ylläpitämiseen, enää sitä ei tarvita aikuisena esimerkiksi kasvutekijöiden luomiseen ja valtavan aktiviteettimäärän kattamiseen. Tässä se pullonkaula juuri onkin: Tavallisia istumatyötä tekeviä ihmisiä kehotetaan syömään kolmen tunnin välein, kun todellisuudessa syömistä tulisi vähentää ja järkeistää. Väärät viestit saavat aikaan katastrofaalista sekaannusta.

Myönnän toki, että olen antanut vuosien varrella ohjeita pitää huolen tasaisesta ja rytmikkäästä syömisestä. Sellaiset ohjeet ovat menneet aina ihmisille, jotka sitä ovat tarvinneet: Valtavasti liikkuvat, ne joilla on sairauksia tai ne joilla ei ole minkäänlaista tolkkua rytmeissään. Tässä unohtuu usein yksi oleellinen asia: Terveen nälän näkeminen, se on erittäin tärkeää. Syöminen suhteutettuna aktiivisuuteen on usein kadoksissa, pitää muistaa että suurin osa nykytyöstä (=suurin osa päivästä) on istumista ja makaamista.

Autolla töihin, autolla kotiin, autolla kauppaan ja autolla harrastuksiin. Erilaiset ’aktivoivat’ äpit, jotka kuitenkin passivoivat, lisääväthän ne näyttöjen edessä vietettyä aikaa entisestään. Niin, koitetaanpa pysyä asiassa: Mikä se ratkaisu nyt sitten olikaan? Niitä tuli monta, mutta tärkein on se, että opi näkemään nälkää. Kehosi toiminta optimoituu ja kehosi käyttää ravintoaineet paremmin hyödykseen. Tosi tarina. Jos olet sisäihminen, syö vähemmän. Jos olet ulkoihminen, syö enemmän. Ronski jako, näin se kuitenkin menee. On hyvin todennäköistä, että kun astut ulos ovesta, olet huomattavasti aktiivisempi kuin sisätiloissa.

Tuomas

Druck

Tuomas

2 vastausta artikkeliin “Ratkaisu energiankäytön vähenemiseen”

  1. Blogisi ja hyvinvointifilosofiasi osuvat mielestäni hyvään rakoon hyvinvointitrendin kulta-aikana. Hyvinvoinnista on tullut laajaa bisnestä, jossa jokaiselle myydään tietynlaista elämäntyyliä ja tiettyjä rutiineja iästä, koosta ja elämäntilanteesta huolimatta. Hyvinvoinnista tulee helposti pahoinvointia, kun aika ja jaksaminen eivät riitäkään gurujen hehkuttamiin suosituksiin viidestä salitreenistä, kolmen tunnin välein syömiseen ja päivittäisiin mindfulness-harjoituksiin. Hyvinvointi ei suinkaan tarkoita kaikille samaa asiaa. Hyvinvointi tulisi aina suhteuttaa yksilöllisiin lähtökohtiin, joissa huomioidaan ihminen kokonaisuutena. Jokainen kokonaisuus ei kaipaa superhypertehokkaita rasvanpolttohiittejä ja no excuses -mantroja, vaan juuri ulkona liikkumista, hyötyliikuntaa ja rennompaa elämänasennetta. Kaikki eivät tähtää tulokselliseen ja lihaskasvun maksimoivaan treeniin, vaikka se kuinka trendikästä olisikin.

    • Kiitos kommentistasi, lämmittää valtavasti sydäntä kuulla samankaltaisia ajatuksia 😊 Sanoisin näin Lapinmiehen rempseydellä, että tyhjä höpötys ja hössötys pitää heittää helekathin ja ottaa asiat rennosti, vaikka tavoitteet olisivatkin miten kovat. Tällä tiellä aion itse pysyä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta